913931Branded_Content_Event

Uitverkocht Branded Content Event 2017

Onder het prikkelende thema „Content brands: hype of hero?” heeft op 2 februari het 11e Branded Content Event plaatsgevonden in De Fabrique in Utrecht. Net als “social media” een aantal jaren geleden, springt iedereen nu op de contenttrein. Hygiene, hero , hub content, always on content, paid, owned en earned content, video content, etc.

Toekomstpsycholoog Tom Kniesmeijer had de eer het event af te trappen. Organisaties hebben een eigen identiteit nodig, zo betoogt hij. ‘Zonder karakter ga je het als merk anno 2017 niet meer redden en wordt het hoog tijd voor merktherapie.’ En: ‘Heb vertrouwen in je merk, dat is bijna nog belangrijker dan liefde.’

Djémilah Dalhuisen vervolgens zet met ING – zoals wel meer merken – influencers in om de boodschap van haar bedrijf over te brengen. Waarom? Echtheid staat voorop, als het aan ING ligt. Nog een paar tips voor de creatieven in de zaal: ‘Durf eerlijk te zijn en maak duidelijk wie de opdrachtgever en afzender is.’ En: ‘Als het niet lukt, heb het lef met je samenwerking te stoppen.’

Wederom kwam vandaag het onderwerp ‘millennials’ aan bod, tijdens het panel met Jos van den Bergh (Renault), Gijsbregt Brouwer (‘trendwatcher’) en Nadine de Ridder (‘media specialist’). Laatstgenoemde stelt: ‘Bedenk wat je met je content wilt bereiken en wat jouw merk goed past. Dat kunnen drie dingen zijn: entertainen, inspireren of informeren.’ Nog belangrijker wellicht, daar is-ie weer: wees authentiek. Brouwer: ‘Als horlogemerk hoef je niet per definitie dat klokje in de cameralens te duwen. Daar prikt de consument zo doorheen, plus het levert geen interactie op. En dat heb je soms wel nodig, zeker op social media.’

Na de goed verzorgde lunch stonden er tal van interessante sprekers (De Persgroep, Nespresso, Sanoma SBS) op het programma, maar meest in het oog springend was ongetwijfeld de traditionele live pitch, dit jaar van Tele2. Het idee: op basis van een content briefing van de telecomaanbieder mochten Universal Music Group & Brands, Telegraaf Media Groep en Sanoma SBS hun idee pitchen voor een branded content-campagne… live!

Na 3 inspirerende casepresentaties ging uiteindelijk Universal er met de winst vandoor. ‘Wij beschikken over de grootste artiesten, niet over klanten. Maak daar dus gebruik van.’

Maar ook in de industriële hal van DeFabrique stond interactiviteit – net als bij het inhoudelijke programma – voorop. Razende reporter Willem-Albert Bol (Persgroep) rende rond, er was een Voetbal International-quiz en je kon je toekomst laten voorspellen door een heuse waarzegster. Of natuurlijk bijpraten met gelijkgestemden onder het genot van een goede cappuccino of na afloop met bier en bitterbal. Goed voor je (content)marketing!